RSS
Kita tak mampu untuk membahagiakan semua orang dan semua orang tidak mampu membahagiakan kita.

dah setengah bulan kita berpuasa

hari ni 14/9/2008M @ 14/9/1429H. bermakna sudah 14hari kita umat Islam telah menunaikan ibadah puasa. mungkin pengalaman puasa sedikit masa dahulu agak berlainan dari sekarang.

kalau dahulu, masa yang ditempuhi untuk melengkapkan seharian berpuasa tu terasa lama. namun pada hari ini (maksudnya waktu sekarang le) rasakan masa yang berlalu tu amatlah cepat. kenapa jadi begitu ek? mungkin sebab kita sibuk dengan urusan masing-masing menyebabkan masa yang berlalu tu terasa sekejap je. atau adakah usia yang semakin meningkat ni tidak sangat terasa masa tu berlalu dek kesibukan tugasan harian kita tu. dulu kecik lagi. mana ada wat keje2 ni.yang paling boleh wat keje pon yang dibuat adalah tengok tv. pastu kalu letih sebab berpuasa tv pulak yang tengok kita.

semenjak dok asrama sekolah dulu, pastu blajo kat tempat lain, pastu keje sekali je aku rasa 30hari genap atau sebulan aku berpuasa kat rumah mak bapak aku. tu pun sebab faktor tempat kerja dekat ngan rumah la. yang lainnye, sume dok merantau. (merantau ke aku?)biar merantau, jangan meracau.

so, aku pon teringat la lagu p romli( orang kampung ijam cakap) yang bertajuk dendang perantau. korang pon leh nyanyi sama-sama. aku tarok lirik sekali disini.

video

P. Ramlee

Dendang Perantau

Di hari raya
Terkenang daku kepada si dia
Kampungku indah nun jauh di sana
Ayah serta bondaku

Di tepian mandi
Danauku hijau yang aman damai selalu
Nun di sanalah tempat aku bertemu
Aku dan dia

( korus )
Apakan daya
Masa tak akan kembali
Hancur musnahlah semuanya

Impian yang murni
Tinggal menjadi kenang-kenanganku
Hanya rangkaian kata dan lagu
Dendang perantau

( ulang korus hingga akhir )

ni pulak pasal lotus apx.concept car dari lotus

Perhatikan bebetol gambo2 yg aku dpt ni. memang sama mcm proton msx yg aku post sblm ni











Lotus Engineering released Friday specs and photos for its APX crossover concept, ahead of its official debut at the Geneva Motor Show next week.

In case you were wondering, APX stands for "Aluminium Performance Crossover." The concept car is a demonstration vehicle for Lotus' Versatile Vehicle Architecture, which will be the foundation for the upcoming Lotus mid-engine "super sportscar", slated for a 2008 launch.

The APX is a 4WD crossover with "5 2" seating. (In a refreshing bit of candor, Lotus calls the two rear seats "occasional." Other SUV and CUV manufacturers, please take note.) The APX is powered by a supercharged, front-mounted, 3-liter DOHC V6 designed by Lotus (!) and making 300 hp at 6250 rpm, good for 0-60 mph in 5.0 seconds (quicker than the Lotus Europa S). A symphony of cast, stamped and extruded aluminum, the APX weighs only 3454 lb, its light weight contributing to not only its sparkling performance, but also its impressive fuel consumption of 32 mpg.

Lotus says that the APX and its powerplant are not "concepts" but "feasible prototype(s) close to production," even though they are "not a concept indicating a strategic direction of Lotus Cars." Whatever. There's a lot going on at Lotus - the next couple of years should be interesting. More after the jump!

[Source: Group Lotus]
È