RSS
Kita tak mampu untuk membahagiakan semua orang dan semua orang tidak mampu membahagiakan kita.

dah setengah bulan kita berpuasa

hari ni 14/9/2008M @ 14/9/1429H. bermakna sudah 14hari kita umat Islam telah menunaikan ibadah puasa. mungkin pengalaman puasa sedikit masa dahulu agak berlainan dari sekarang.

kalau dahulu, masa yang ditempuhi untuk melengkapkan seharian berpuasa tu terasa lama. namun pada hari ini (maksudnya waktu sekarang le) rasakan masa yang berlalu tu amatlah cepat. kenapa jadi begitu ek? mungkin sebab kita sibuk dengan urusan masing-masing menyebabkan masa yang berlalu tu terasa sekejap je. atau adakah usia yang semakin meningkat ni tidak sangat terasa masa tu berlalu dek kesibukan tugasan harian kita tu. dulu kecik lagi. mana ada wat keje2 ni.yang paling boleh wat keje pon yang dibuat adalah tengok tv. pastu kalu letih sebab berpuasa tv pulak yang tengok kita.

semenjak dok asrama sekolah dulu, pastu blajo kat tempat lain, pastu keje sekali je aku rasa 30hari genap atau sebulan aku berpuasa kat rumah mak bapak aku. tu pun sebab faktor tempat kerja dekat ngan rumah la. yang lainnye, sume dok merantau. (merantau ke aku?)biar merantau, jangan meracau.

so, aku pon teringat la lagu p romli( orang kampung ijam cakap) yang bertajuk dendang perantau. korang pon leh nyanyi sama-sama. aku tarok lirik sekali disini.

video

P. Ramlee

Dendang Perantau

Di hari raya
Terkenang daku kepada si dia
Kampungku indah nun jauh di sana
Ayah serta bondaku

Di tepian mandi
Danauku hijau yang aman damai selalu
Nun di sanalah tempat aku bertemu
Aku dan dia

( korus )
Apakan daya
Masa tak akan kembali
Hancur musnahlah semuanya

Impian yang murni
Tinggal menjadi kenang-kenanganku
Hanya rangkaian kata dan lagu
Dendang perantau

( ulang korus hingga akhir )

2 comments:

roshaizul said...

apsal nama aku ada dalam ini cerita?

ishaharom said...

hahaha...ko kan orang jawa. memang sebut p romli pon.

try sebut tgk...
p romli.

ha..kan betol tu.ko tak leh sebut p ramlee bebetol.hahahhaha

roshaizul said...

apsal nama aku ada dalam ini cerita?

ishaharom said...

hahaha...ko kan orang jawa. memang sebut p romli pon.

try sebut tgk...
p romli.

ha..kan betol tu.ko tak leh sebut p ramlee bebetol.hahahhaha

È