aku baru jer balik dari jmp seseorang di sebuah pusat servis kenderaan buatan tempatan di Alor Setar bersama2 dua lagi sahabat n seorang isteri aku.
perjalanan yang tak la lama mana pon dari ulu pauh ke alor setar nun. saje bwk tak laju sbb bkn rushing pon.
hari sblmnye dah wat appointment yang tak settingkan masa yang tetap dengan tuan empunya diri di pusat servis tu. dan kami dimaklumkan bahawa pusat servis tutup jam 1.
9.00pagi: keluar dari ulu pah.
9.20pagi: singgah makan roti canai rangup di pekan changlun.
10.00pagi: bertolak ke alor setar dari changlun setelah kenyang dan berlehak(sendawa).
10.40 pg: smp di pusat servis.
10.45pagi: menunggu
11.00pg: menunggu
11.15: menunggu dan masih menunggu. xde sape yang sapa lagi. amek inisiatif tye kat kaunter. dirg ckp person incharge(PIC) dah kuar.
11.20pg: brader yang bawak keta member ke tempat servis tegur n borak2.
11.35pg: dah abis borak n cite problem keta.
11.55pg: menunggu lg PIC yang dimaksudkan.
12.05tghri: menunggu sambil ambil gambar kawasan sekeliling pusat servis.
12.08tghri: dah abis bergambar br ada action dari kerani yang jaga kaunter. dia ckp PIC tu ada di opis kol 1 ke 3ptg.
12.09tghri: gi jejalan ke tesco alor setar.
1.45ptg: dapat panggilan dari opis yang PIC on the way.
1.53ptg: gerak ke pusat servis.
2.10ptg: smp di pusat servis. org yang ditunggu belum sampai.
2.15ptg: menunggu
2.30ptg: orang yg ditunggu baru sampai.
3.00ptg: setel problem.
3.10ptg: gerak balik perlis.
aduhai...sabar yang jadi benteng pd kami utk terus tunggu n terus menunggu.
padahal jumpa setakat setengah jam jer.
cemana konsep pelanggan adalah nadi bagi sesebuah pusat servis tu aku pon xpasti la.mgkn ni skdr secebis kisah dalam masyarakat yang pelbagai dan asam garam dalam kehidupan yang perlu ditempuhi...
hurm....
bus vs train
Posted by
ishaharom
on Thursday, January 28, 2010
/
Comments: (2)
aku kena hadiri meeting di HQ smlm. diarahkn oleh dorg naik pengangkutan awam dgn kadar termurah.
aku redha jer la dah itu dinamakan arahan.
aku pon decide naik ketapi dari arau ke kl sentral n balik pd hari tu jugak dgn naik bas.
train: pilihan bg rakyat yang mahu lebih rilex dalam perjalanan.
bus: pilihan bg rakyat yang mahu lekas.
train: 11jam perjalanan dari arau ke kelumpo
bus: 6 jam perjalanan dari arau ke kelumpo.
train: kadar tambang yang pelbagai. semurah rm 18. paling mahal rm90++ dari arau ke sentral kolumpo.jugak tak lupe jenis coach. tak de tempat duduk hingga la tempat tidur.
bus: harga tetap, ikut jenis bas. ada 2 jenis jer. Rm42.90 atau RM48.10.
train: ada coach utk golongan diraja.
bus: tak de bas utk golongan diraja.
train: boleh berak, kencing, makan, merokok, sua kepala keluar.
bus: kalu lapo, nak terkencing, nak terberak, nak merokok kena tahan smp bas jmp RnR. kalu tak tahan boleh kincit dlm suar. tingkap semua tertutup.so, xboleh tgk keluar.
train: boleh lambai2 kepada org kampung, org naik motor, org naik kete, orang yg dok mancing masa berselisih ngan dorg.
bus: masuk dalam bas jer terus rasa nak tido. pandang kiri org tido. pandang blkg org tido. tertekan.
train: lambat sampai.
bus: laju. cepat sampai.
train: pinggang jadi lenguh yg amat kalu beli tiket yang duduk jer esp economy class.
bus: pinggang lenguh. pale pening sbb ekon kuat.
train: selesa kalu beli tiket yang tempat tidur. sampai destinasi dgn nyaman n menyegarkan sbb kita tidur mcm dalam buaian.
bus: tak selesa sebab dgr org berdengkur. kerusi keras. kerusi kecik. tak leh bagi seat turun abis. sbb siankan org belakang.
train: jarang berlaku kejadian kemalangan. kalu berlaku musti ramai yang mati.
bus: kerap berlaku kejadian kemalangan. dah berapa ratus org mati pun entah. kerap pemandu jd punca kemalangan.(tgk la kejadian yang menimpa Sani Express, kejadian di Pahang, kejadian di Kelantan, Kejadian jatuh gaung, pemandu ramai yang ambik dadah sbb nk bg tahan lama xmau ngantuk, suatu masa dulu bas Naeila)
dari apa yang aku alami aku dapati yang menaiki keretapi lebih selamat, lebih selesa. aku sampai jer kat kl buleh g meeting, g low yat, balik umah mak aku n sbgnya. balik tu aku naik bas pale pening, tak cukup tdo, leher lenguh, xleh nak wat keje pe. lepas 12 jam pon letih naik bas pon belom ilang.
apa macam, apa pilihan anda ? naik bas atau naik ketapi?
aku redha jer la dah itu dinamakan arahan.
aku pon decide naik ketapi dari arau ke kl sentral n balik pd hari tu jugak dgn naik bas.
train: pilihan bg rakyat yang mahu lebih rilex dalam perjalanan.
bus: pilihan bg rakyat yang mahu lekas.
train: 11jam perjalanan dari arau ke kelumpo
bus: 6 jam perjalanan dari arau ke kelumpo.
train: kadar tambang yang pelbagai. semurah rm 18. paling mahal rm90++ dari arau ke sentral kolumpo.jugak tak lupe jenis coach. tak de tempat duduk hingga la tempat tidur.
bus: harga tetap, ikut jenis bas. ada 2 jenis jer. Rm42.90 atau RM48.10.
train: ada coach utk golongan diraja.
bus: tak de bas utk golongan diraja.
train: boleh berak, kencing, makan, merokok, sua kepala keluar.
bus: kalu lapo, nak terkencing, nak terberak, nak merokok kena tahan smp bas jmp RnR. kalu tak tahan boleh kincit dlm suar. tingkap semua tertutup.so, xboleh tgk keluar.
train: boleh lambai2 kepada org kampung, org naik motor, org naik kete, orang yg dok mancing masa berselisih ngan dorg.
bus: masuk dalam bas jer terus rasa nak tido. pandang kiri org tido. pandang blkg org tido. tertekan.
train: lambat sampai.
bus: laju. cepat sampai.
train: pinggang jadi lenguh yg amat kalu beli tiket yang duduk jer esp economy class.
bus: pinggang lenguh. pale pening sbb ekon kuat.
train: selesa kalu beli tiket yang tempat tidur. sampai destinasi dgn nyaman n menyegarkan sbb kita tidur mcm dalam buaian.
bus: tak selesa sebab dgr org berdengkur. kerusi keras. kerusi kecik. tak leh bagi seat turun abis. sbb siankan org belakang.
train: jarang berlaku kejadian kemalangan. kalu berlaku musti ramai yang mati.
bus: kerap berlaku kejadian kemalangan. dah berapa ratus org mati pun entah. kerap pemandu jd punca kemalangan.(tgk la kejadian yang menimpa Sani Express, kejadian di Pahang, kejadian di Kelantan, Kejadian jatuh gaung, pemandu ramai yang ambik dadah sbb nk bg tahan lama xmau ngantuk, suatu masa dulu bas Naeila)
dari apa yang aku alami aku dapati yang menaiki keretapi lebih selamat, lebih selesa. aku sampai jer kat kl buleh g meeting, g low yat, balik umah mak aku n sbgnya. balik tu aku naik bas pale pening, tak cukup tdo, leher lenguh, xleh nak wat keje pe. lepas 12 jam pon letih naik bas pon belom ilang.
apa macam, apa pilihan anda ? naik bas atau naik ketapi?