RSS
Kita tak mampu untuk membahagiakan semua orang dan semua orang tidak mampu membahagiakan kita.

memacam hal...

dah hmpir 3mgu student baru masuk. yang student lama lak br mgu ke 2. memandangkan yang semester ni penginapan tak cukup untuk sumbat sume student yang berdaftar dgn ptss nih, maka mereka2 itu kena la dok di luar kamsis dengan keadaan 1 bulan tempoh masa diberikan untuk setelkan hal rumah luar.

arakian bilamana keadaan ini berlaku, maka mcm2 la karenah yang terpaksa diterima oleh sume pekerja2 @balaci2 yang kena pikir cemana nk bagi sume yang berdaftar dok dalam poli. dalam byk2 tu, ada la jugak 'ikhtiar'kan juga cara2 yang dirasakan perlu (perlu ke?) untuk kasik anak2 diorang yg tak leh dok dalam tu masuk dalam asrama jugak.

yang tak tahannya, ada la beberapa org student (proksi mak bapak dia la tuh) sertakan surat dari memacam pejabat kerajaan yang besar2. pejabat PM, ADUN, MB dan sebagainya (sekadar contoh). persoalannya bagi aku kenapa perlu ada campur tangan dari org2 yang tak berkenaan pon dgn hal ehwal asrama ni mau di tarokkan jugak. kenapa perlukan sokongan yang tak masuk dek akal bagi aku.

contoh mudah: kalu rasakan mak bapak tak mampu, kenapa perlu sokongan org2 tu. kalu yakin yg student tu tak mampu dok luar, buat je surat. sertakan bukti atas ketidakmampuan diorang dok luar (gaji ke, rumah jauh ke, xdak kenderaan ke (padahal boleh beli) n lelain).

pengalaman aku: aku pegi register blajo dl mak aku hntr naik bas awam ja (sian mak aku..mak, kami syg sgt kat mak...sob sob sob.).kendian, spjg pengajian tak penah mak bapak aku datang tgk aku blajo. diorang dtg semula bila aku konvo je. setahun aku boleh dok asrama. kendian kena cari rumah sewa(asrama utk student br je). aku tak mampu beli motor n xbermimpi pn yg mak bapak akn hadiahkan aku motor. aku ikhtiar...beli basikal. jauh rumah ke ITTHO 5km. g balik sehari 10km lol.

harini aku tgk ada segelintir mak bapak yang dok sejauh alor setar (bukannye sume org alor setar arrr) boleh berulang tetiap mgu utk amek anak dia bawak balik umah. yg lahanatnye, budak2 ni xmau blajo bebetol (padahal blajo di poli ni adoyai...senang sgt nk lulus). dah agak mampu sgt tu dok je luar. naikkan ekonomi pauh n kawasan sekitar.

betol la kata org2 tua...nak seribu daya, tak nak seribu dalih. tepuk dada tye iman.

3 comments:

adanz said...

perangai pandai menjawab yg tak tahan tu!

pakku said...

memang depa ni lemak.kadang2 bagi alasan,macam kita ni lahir2 ja trus jadi pensyarah

ishaharom said...

tau xpa adanz...

pakku...betoi2.

adanz said...

perangai pandai menjawab yg tak tahan tu!

pakku said...

memang depa ni lemak.kadang2 bagi alasan,macam kita ni lahir2 ja trus jadi pensyarah

ishaharom said...

tau xpa adanz...

pakku...betoi2.

È