RSS
Kita tak mampu untuk membahagiakan semua orang dan semua orang tidak mampu membahagiakan kita.

3D2N di kuching

telah lebih 6bulan aku beli tiket ke kuching ketika AirAsia buat promosi pe tah nama dia.

lama betol rasanya menunggu untuk ke sana. alhamdulillah, perjalanan telah berlaku dan berjalan dengan lancar.

first impression...kuching memang bandar yang sibuk. banyak kenderaan. orang pon ramai. seperkara yang aku lihat adalah kebanyakan lelaki tempatan disana mempunyai tatoo.

urm...memandangkan aku sampai disana adalah pada hari ahad jadik ada 2 jenis pasar yang disarankan oleh sesapa pon yang suggest bila sampai di kuching. 1- pasar tani ke pe tah di satok, 2- pasar serikin di mane tah nun.

aku pon sampai pon dah agak tengahari maka lebih baik p pasar satok lor.

aku pon tak paham kenapa perlu aku ke pasar. padahal aku datang nak melancong. nak lihat dunia sebelah malaysia timur. apa yang special disana, apa yang xde di semenanjung bla bla bla....

g memana pasar pon sama jer keadaannya. hiruk pikuk, jualan2 etc..

pe yang aku dapat dipasar ni cuma 2 benda je aku beli. 1- senduk (kunun2 murah la, ptuih), 2- gambir sarawak(pon sama, kunun2 asli sangat ler tuh)

berkenaan dengan 2 barang ni aku berpendapat waktu tuh, xnak aku p cari souvenir la kununnye last2 minit. beli awal2.

pada hari pertama ni aku dibawak oleh ex-student aku saw seh ju yang penah aku ajar dia dari sem 1 smp sem 6 n skrg smbg study di UNIMAS. thanx saw bawak aku jejalan ngan bini aku di kuching ni n tlg adjustkan kereta sewa yang murah n berbaloi (berbanding keta yang aku sewa di kota kinabalu aritu). nissan sentra old model (thun 2000 kot) hanya rm60 jer sehari. disamping saw, awek bidayuh nama anne yang chick la jugak yang bawak aku melawat2 sekitar kuching.huhuhuhu

di UNIMAS

abis p pasar satok, anne bawak kitorang ke main bazaar.. depan waterfront nun. rerupanya barang2 yang aku beli dipasar satok tu lebih murah disini. gambir pon sama(tp xtau la keasliannya berbanding ngan otai yang jual di satok nun). hampeh....

selain tu, p la jugak aku ke pantai yang berhampiran damai beach resort. nama pantai tu pantai damai kot. aku pon xtau. signboard nama pantai pon xde. yang aku tau pantai ni sebelah gunung santubong.

damai puri beach resort

kolam mandi air bukit...sejuk..

ni adalah satu kolam yang dibuat benteng supaya air leh betakung n leh mandi lor. sejuk beb air nih. lokasi di damai beach tu gak ler. kalu nak masuk kat pantai ni kena bayo. rate dia kalu tak silap aku, dewasa RM5, student IPT RM4, lelain rate aku kurg pasti. nak free? korang masuk kot resort tu. kendian keluar ikut pintu masuk yang kena bayo.huhuhuhu....

gunung santubong
masa nak lik baru aku amek gambo gunung santubong. aku amati lik pict ni cam muke org kan atas gunung tuh. selain dari gunung santubong n pantai td tuh, ada tarikan lain utk pelancong(aku tak minat pon) iaitu kampung budaya sarawak. dah la masuk rm60, xde pasal aku nak masuk. bkn tgk pe pon. tgk rumah, persembahan kebudayaan n pe lg tah. membazir wet aku jer. aku pon tak pasti nape mahal sgt. kejadah betol.
peace no war

ms dok ushar2 tempat di kuching n kawasan sekitar tuh, aku nengok roundabout kat sana cukup beso. yang di shah lam tuh masih kecik lor. hatta roundabout di kangar tu pon kecik. di kuching salah satu keistimewaan adalah roundabout yang beso. jenuh nak pusing kalu aku nek beskal kat situ. huhuhuhuhu

hari kedua: awal pagi aku bgn. saje nak nikmati pemandangan pagi la kunun di bandaraya kuching. selambe aku jer pakai pakaian sukan. nak pi pusing memana aku pon tak tau sangat. terjah jer la...huhuhuhu. depan sungai sarawak tuh ada Astana pe tah. yang aku tye brader guard tu dia ckp kediaman rasmi TYT Sarawak, selain tu aku bangunan Dewan Undangan Negeri Sarawak n Fort Margerita.

nama batu nih Pak Tambang sempena kenangan jasa pakcik2 yang bagi sediakan pengangkutan dari seberang sungai sarawak ke waterfront. tol la kot

selain ke kawasan sekitar aku gak le aku terlajak ke kawasan arbok (win yang cakap). tp memandangkan dah pagi diorang tgh berdengkur la kot.huhuhu..

masa dok pusing2 dkt sana tuh, aku dapat 2 saman parking. hampeh tol. bila aku perhatikan mmg orang yang kerja ngan dbku utk parking ni mmg cargas. pantang lepa pasti ada kereta yang kena.huhuhuhu

petang tu, aku berhajat nak ke pusat hidupan liar orang utan di semenggoh. sblm aku ke kuching seperti biasa aku akan refer dalam google map. yakin tol aku ngan google maps. rupenye bila aku dah p sana n cari tempat tu rupanya bukanlah tempat yang betol. hampeh. kawasan perumahan dalam bandar lak tuh. sape tah yang tarok. cilakoi. lantas aku meng'sms' membe di poli kuching tye kat ner semenggoh dia kata kat serian. aduhai, mane pulak la tuh. nekad aku bawak keta ke mana aku pon tak tau. sedar2 mmg laluan tu ke sana. alhamdulillah.

pusat hidupan liar semenggoh

rupanya pusat hidupan liar semenggoh di kota padawan.dalam signboard tulis semengok. cuma 18km gitu dari kuching. dalam brosur tulis kol 3 ptg ada acara bagi makan kat orang utan. bayaran masuk cuma rm3 kalu ada kad pelajar cuma rm1.50. kena bawak kereta masuk ke dalam. cuma 2km kot kedalam, parking n jalan turun ke tempat makan tu. brader yang keje situ gitau yang skrg ni musim buah dalam hutan. so, dorg tgh enjoy mknn dalam hutan. xde pasal nak kuar lor kalu lapo. dorang akan kuar dari hutan bila mknn dalam hutan dah xde or kurang. ikut nasib gak le nak tgk orang scr live ni. redha jer la.

balik tu aku tgk ada orang jual2 pasu sarawak dari kilang. tepi jalan. aku rasa batu 41/2 kot tmpt tuh. murah2 gak la pasu situ. ada yang dorg turunkan harga. yg harga turun tu kena pikih elok2 skit. ada yang cacat. pilih elok2 baru beli. semberono beli nasib korang la dapat pasu buruk. huhuhuh

aktiviti malam tu jumpa member lama masa blajo dl di planet sambal. nama kedai cam best. air mahal. mknn harga standard. aku order nasik dabai. nama cam sarawak dah. rupanya naik goreng kampung jer. apara. . lame tol tak jmp mamat tuh. skrg jd usahawan. syabas bette. tq belanja aku makan win.

hari ketiga:

agenda mencari ikan terubuk n kek lapis. sempat singgah di taman budaya. ada tugu pe tah.

petang naik flight balik kl. perjalanan kali ni tak best sangat cam ke kota kinabalu haritu. tak beri aku impak sangat. kalu diberi pilihan utk tukar tempat kerja aku rasa kota kinabalu lebih menjadi pilihan. aku penah dok kotaraya, penah dok kampung, pernah dok di parit2. baik aku ke kk dari ke kuching. nak mintak tukar ke sana la (kk ler). ada sesapa nak tukar ngan aku? kontek2 la aku.huhuhuhu

Anonymous said...

panjang sangat citer ni.

aku tengok gambo aje la yek

ishaharom said...

suketi lol

sweetylemonmas said...

boleh x kalau i dptkan no tel car rental yg u dpt tu....pening la cari no tel car rental kat kuching...kindly reply to my emel sweetylemonmas@hotmail.com...

thanks,
Mimi

Bariah said...

Salam..... bole bagi no.tipon car rental tu x? Plz email me bariah79@yahoo.com. Tq